به نام خدا

همایش 4 دی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان و کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی

گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های خراسان رضوی با رویکرد تأمین مالی و جذب سرمایه در تاریخ چهارم دی‌ماه 1398 در دو نوبت صبح و عصر برگزارشد. این همایش توسط انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی به همراه کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی صنعت معدن و کشاورزی استان خراسان رضوی و به میزبانی پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد.

در نوبت صبح که چهارکارگاه برای مخاطبین در نظر گرفته شده بود با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. موضوع کارگاه اوّل معرفی صندوق پژوهش و فناوری استان به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بود که خانم مهندس حیدری به نمایندگی از این صندوق به معرفی تسهیلات و مزایای آن پرداخت و در انتهای کارگاه به پرسش‌های مخاطبین پاسخ گفت. در ادامه کارگاه آموزش ادبیات معرفی پروژه‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ به سرمایه‌گذار به همّت مهندس مصطفی مکارم و همکاری تیم ایشان شامل خانم مهندس رمضانی و مهندس وفایی برگزار شد و این موضوع مهم و کاربردی و نحوه‌ی ارائه‌ی متفاوت این گروه مود توجه مخاطبین قرار گرفت. پس از پایان قسمت اوّل کارگاه‌ها نوبت به زمان اقامه‌ی نماز و شبکه‌سازی رسید. کارگاه تخصصّی سوم در قسمت دوم توسط آقای مزرجی معاونت اعتبارات بانک ملّی استان و آقای شتابی مدیر بازاریابی بانک ملّی استان برگزار شد و موضوع این کارگاه نیز تأمین مالی از کانال بانک‌ها برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها بود که مانند کارگاه‌های قبلی  مورد استقبال شرکت‌کنندگانی که از قبل در سایت انجمن ثبت‌نام کرده بودند، قرار گرفت. در نهایت کارگاه چهارم  به معرّفی انواع سرمایه‌گذاری ‌های خطرپذیر (VC) پرداخت. آقای مهندس علوی نماینده‌ی شرکت شناسا از شرکت‌های سرمایه‌گذار خطرپذیر و به نمایندگی از هلدینگ فناپ، هدایت و برگزاری این کارگاه رو بر عهده داشت و برگزاری این کارگاه نیز مورد پسند و توجّه مخاطبین قرار گرفت.

به موازات برگزاری این کارگاه‌ها که در طبقه‌ی سوم سالن جلسات ساختمان مؤسسات فناور و دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان برگزار می‌شد؛ نمایشگاهی نیز مرتبط با همین همایش با موضوع معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عضو انجمن در لابی ورودی ساختمان مرکزی پارک از ساعت 10 تا ساعت 18  برگزار شد و در آن شرکت‌ها به معرفی خدمات و محصولات شاخص خود پرداختند.

پس از ضیافت ناهار در رستوران پارک نوبت به قسمت اصلی همایش در بعدازظهر رسید و از ساعت 14 بخش بعدی شروع شد. میثم روح‌بخش دبیر انجمن که دراین مراسم بعنوان مجری هم ایفای نقش می‌کرد ضمن خوش‌آمدگویی به حضار برای شرکت در این همایش از مهندس روشنک دبیر همایش و تیم اجرایی هلدینگ آریانا نیز برای هماهنگی جهت برگزاری هرچه بهتر این همایش قدردانی کرد. همچنین یک گزارش تصویری در قالب یک کلیپ از فعالیت‌های انجمن از بدو تأسیس تا بحال پخش شد و سپس دکتر سیّدمهدی مدنی بجستانی به ارائه‌ی گزارش ازروند اجرایی و فعالیت‌های انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی پرداخت. دکتر قنبری رئیس پارک علم و فناوری خراسان و میزبان مراسم به عنوان سخنران بعدی به روی سن آمد و ضمن خوشامدگویی به حضّار از نقش و جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد استان گفت.

دکتر علی رسولیان درهمایش «شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و استارت‌آپ‌های خراسان رضوی با رویکرد تأمین مالی و جذب سرمایه» که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد:  برای هدف‌گذاری کسب رتبه دوم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی مرتبط نیاز است.

وی شکل‌گیری انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان رضوی را اقدامی در جهت رفع موانع و مشکلات فعّالیت این شرکت‌ها دانست و افزود: رویکرد استان سپردن امور به بخش خصوصی است تا با حذف دیوان‌سالاری اداری، حضور بخش خصوصی در عرصه اقتصادی تقویت شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی که به نمایندگی از استاندار در این مراسم حضور یافته بود گفت: در این راستا «گروه کاری دانش‌بنیان» ذیل «کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه‌گذاری» با دبیری انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و با طرح موضوعات مرتبط، مسیر مناسبی برای طرح مسائل و پیگیری در «شورای برنامه‌ریزی» و «کارگروه ستاد تسهیلات و رفع موانع تولید» استان گشوده شده است.

رسولیان با بیان اینکه در سفر اخیر سرپرست نهاد ریاست جمهوری به مشهد، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای تقویت صندوق پژوهش و فناوری خراسان رضوی با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شد، افزود: در نمایشگاهی که چند روز پیش با محوریت خراسان رضوی در تاجیکستان برپا شد تاجیک‌ها علاقه زیادی برای مشارکت در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی نشان دادند.

وی اختصاص فضای ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب پارک ICT و اختصاص فضا‌های خالی استان به استقرار این شرکت‌ها را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد و ادامه داد: سه موضوع تأمین مالی، رفع موانع و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه فضای مناسب به آنان با جدیت در حال پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی را ۲۶۰ واحد و تعداد واحد‌های فناوری را ۶۵۰ واحد ذکر و بیان کرد: این شرکت‌ها ۷۳۰ محصول دارند که پارسال از این تعداد ۱۹۶ محصول صادر شد.

مهندس سیادت نائب رئیس اتاق بازرگانی خراسان، دکتر سیّدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت‌رئیسه‌ی مجلس شورای اسلامی و نماینده‌ی مشهد در این مجلس، حجت‌الاسلام پژمان‌فر دیگر نماینده‌ی مشهد در مجلس شورای اسلامی و دکتر بهرامی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی از دیگر حاضرین در سالن بودند که در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند.

قسمت بعدی مراسم انعقاد دو تفاهم نامه‌ی همکاری بود. تفاهم نامه‌ی اوّل یک تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه بین انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، پارک علم و فناوری و بانک ملّی استان بود که به امضای  آقای دکتر مدنی رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن، دکتر قنبری رییس پارک خراسان و آقای مزرجی به نمایندگی از طرف آقای مونسان مدیر امور شعب بانک ملّی استان رسید. موضوع این تفاهم نامه برخورداری اعضای انجمن و پارک از تسهیلات ویژه‌ بانک ملّی و ارائه‌ی خدمات بهتر از قبل به آن‌ها بود. تفاهم‌نامه‌ی دوم بین انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی و سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان خراسان رضوی منعقد شد. آقای دکتر مدنی رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن و آقای مهندس توسّلی معاون اداری مالی سازمان به نمایندگی از آقای دکتر کرمانی مدیرعامل سازمان، پای این تفاهم‌نامه را امضا کردند. موضوع این تفاهم ‌نامه هم بطور خلاصه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تعریف پروژه‌های مورد نیاز شهرداری‌ها برای انجام آن توسط این شرکت‌ها بود.

آخر قسمت همایش و یکی از مهمترین قسمت‌های نشست، برگزاری پنل تخصصّی تأمین مالی و جذب سرمایه با مدیریت مهندس روشنک مدیرعامل هلدینگ آریانا و رئیس کمیسیون تأمین مالی و جذب سرمایه‌ی انجمن بود. این پنل با حضور مهندس چمنیان رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی استان و مدیرعامل شرکت نیان الکترونیک، مهندس مظلوم زاده مدیر امور مؤسسات پارک و دبیر کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی استان، مهندس صابر مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته‌ی هواخورشید به عنوان نمایندگان شرکت‌های بخش خصوصی و مهندس زارع مهرجردی نماینده‌ی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، خانم دکتر رضوی رییس صندوق پژوهش و فناوری استان و در بخشی مهندس دزیانی نماینده‌ی این صندوق، مهندس مزرجی نماینده‌ی بانک‌های استان و آقای مهندس علوی نماینده‌ی شناسا از مجموعه هلدینگ فناپ بعنوان صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) برگزارشد. در حین برگزاری پنل یک شماره تلفن اعلام شد و حاضرین در سالن سؤالاتشان را از حاضرین پرسیدند و جلسه به صورت پرسش و پاسخ ادامه یافت. درنهایت ساعت 18:15 دقیقه این همایش به پایان رسید.

برخود لازم می دانیم از همکاری ریاست محترم کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق استان جناب آقای مهندس چمنیان و دبیر محترم این کمیسیون جناب آقای مهندس مظلوم زاده تشکّر کنیم. همچنین قدردانی می کنیم از مجموعه‌ی هلدینگ آریانا به مدیریت جناب آقای مهندس روشنک که دبیر همایش هم بودند و نیروهای تحت امرشان برای هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری هرچه بهتر این همایش. بعلاوه ممنونیم از مجموعه‌ی دوستان پارک علم و فناوری بابت میزبانی خوبشان و در نهایت تشکّر ویژه از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و مرکز رشدی و استارت‌آپ‌ها برای همراهی و مشارکتشان جهت حضور و مشارکت در همایش.

با آرزوی سلامتی و کامیابی – دبیرخانه‌ی انجمن شرکت‌های دانش بنیان استان خراسان رضوی