دکترسیّدمهدی مدنی بجستانی رئیس هیأت‌مدیره‌ی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی: بودجه‌ی ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌شود

شرکت های دانش بنیان در تامین اقلام و تجهیزات بهداشتی برای کادر درمان و جامعه و همچنین کنترل بحران نقش محوری ایفا کردند و لذا ضروری است  بودجه ویژه ای برای حمایت  شرکت های دانش بنیان  اختصاص یابد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشکل های دانش بنیان، سید مهدی مدنی عضو هیات مدیره مجمع و رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی، با بیان این مطلب گفت: علاوه بر حفظ زیست بوم دانش بنیان باید با حمایت های همه جانبه آن را تقویت کنیم. در دو ماه گذشته شاهد نقش محوری شرکت های دانش بنیان بودیم. این توانمندی بزرگترین سرمایه کشور است و باید هر چه بیشتر تقویت شود.

او بر اختصاص بودجه ای ویژه به شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: وقتی از اقتصاد بدون نفت صحبت میکنیم بدون تردید منظورمان اقتصاد دانش بنیان است که در زمان شیوع این ویروس هم امتحان خود را پس داده است بنابراین باید بودجه ویژه ای به این شرکت ها برای ادامه فعالیت هایشان و دوام بقایشان اختصاص داده شود. باید توجه داشت که بحران های غیرمنتظره خبر نمیکنند و باید همیشه آماده مواجه با آنها بود.

رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی با بیان اینکه دو ماه از زمان طلایی کسب و کار و تدوین برنامه را از دست دادیم، گفت: شیوع اپیدمی در آخر سال شمسی روند برنامه ریزی شرکت ها را مختل کرده است. اسفند ماه زمانی است که اغلب شرکت ها برنامه ریزی یک سال آینده خود را انجام می دهند و بررسی میکنند که آیا پیش بینی شان برای سالی که گذشت چقدر محقق شده است. اکنون ولی نیاز به بررسی و برنامه ریزی و تدوین استراتژی مجدد است و همین مسئله عاملی برای تاخیر در شروع کارها می شود.

به گفته مدنی، در حال حاضر  درصد کمی  از شرکت های دانش بنیان که بیشتر  در  حوزه سلامت اعم از تجهیزات پزشکی، تولید ماسک و مواد ضدعفونی و مواد بهداشتی، دارویی فعال هستند ، توانستند خودشان را با شرایط بحرانی تطبیق دهند بازار خوبی برایشان ایجاد شده و حتی با افزایش تقاضا هم روبرو هستند ، در حالیکه دیگر کسب و کارها با کاهش تقاضا در بازار فروش با مشکلات جدی روبرو هستند.

راهکارهایی برای پساکرونا

عضو هیات مدیره مجمع با تاکید بر اینکه واردات باید به صورت هوشمندانه مدیریت شود تا موجب نابودی تولیدکنندگان داخلی نشود، خاطرنشان کرد: به دلیل نیاز جامعه پتانسیلی در بخش تولید کشور ایجاد شده که باید حفظ شود از سوی دیگر همین نیاز موجب شده واردات برخی اقلام بهداشتی هم تسهیل شود. دولت و ناظران باید توجه کنند که واردات باید به صورت هوشمندانه انجام شود و فرصتی که ایجاد شده بهانه ای نشود برای واردات اشتباه یا اقلام لوکس یا محصولاتی که در داخل موجود است که در نهایت تولیدکننده داخلی را نابود کند.

عضو هیات مدیره مجمع تشکل های دانش بنیان ایران با بیان اینکه بالغ بر 95 درصد کسب و کارها با توجه به نوع و نحوه فعالیت هایشان دچار آسیب از همه گیری ویروس کرونا شده اند، گفت: برخی از کسب و کارها مانند گردشگری خسارت جدی را متحمل شدند شاید تغییر روش و مدل کسب و کار راهکار مفیدی برایشان باشد یا شرکت هایی که وابسته به درآمد دولتی هستند پیشنهاد می شود با اعلام شرایط فورس ماژور قراردادهایشان را تعلیق کنند.

مدنی همچنین به مشکل نقدینگی شرکت ها در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: اغلب شرکت ها به خصوص گروهی که با دولت قراردادهایی داشتند با مشکل نقدینگی روبرو می شوند. لازم است مجلس و دولت با کمک صندوق نوآوری و صندوق های پژوهش وارد عمل شوند و مشکل شرکت ها را چاره جویی کنند.

او با اشاره به اینکه این حمایت ها باید هوشمندانه مدیریت شود و تا تبدیل به رانت نشود، افزود: انتظار نداریم حمایت ها دایمی باشد بلکه در مقطعی که با چنین بحران هایی روبرو هستیم، باید حمایت های جدی از بخش خصوصی انجام شود تا حداقل این شرکت ها به بقای خودشان ادامه دهند.

به گفته وی، یک دهه حمایت و سرمایه گذاری کلان کشور و تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی برای ایجاد زیرساخت های زیست بوم دانش بنیان در چنین روزهایی که کشور دچار بحران اقتصادی و بحران سلامت شده است خودش را نشان میدهد.

مدنی با بیان اینکه باید بدبینی را هم کنار بگذاریم و به جنبه های مثبتی که شرایط فعلی ایجاد کرده توجه کنیم، گفت: از ابتدای فروردین بیش از 30 جلسه مجازی برگزار کردیم که با کاهش رفت و آمد و سفرهای داخلی و برون شهری موجب صرفه جویی در هزینه و زمان شده است. همینطور در شرایط بحرانی جایگزینی روش های جدید و استفاده از تکنولوژی های نوین با مقاومت کمتری روبرو می شود.