واحد ویژه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان در گمرک مشهد راه‌اندازی می‌شود.

رئیس کمیسیون تجاری‌سازی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی از راه‌اندازی واحدی ویژه شرکت‌های دانش بنیان در گمرک مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

رئیس کمیسیون تجاری‌سازی و مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی  در«نشست معرفی تسهیلات و معافیت‌های گمرکی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان» از سلسله نشست‌های هم‌‌اندیشی پیرامون چالش‌های شرکت دانش‌بنیان که با حضور مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات خراسان رضوی و به میزبانی شرکت صنایع پیشرفته رضوی برگزار شد، از راه‌اندازی واحدی ویژه شرکت‌های دانش بنیان در گمرک مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

مجتبی بهنام تقدّسی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق این واحدها مشکلات خود در حوزه ترخیص کالا، ترانزیت گمرک و قواعد گمرکی را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون تجاری‌سازی درباره دستاوردهای این نشست گفت: نشست امروز دو دستاورد به همراه داشت، علاوه‌بر موافقت برای راه‌اندازی یک واحد، ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در گمرک مشهد، مقرر شد فضایی که در شرکت صنایع پیشرفته رضوی به‌عنوان اتاق خدمت به فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده شده، جهت ارائه موضوعات گمرکی استان زمانی را در اختیار کارشناسان اداره کل گمرکات خراسان رضوی قرار گیرد.

ارائه تسهیلات گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی در این نشست اظهار کرد: سیاست‌های گمرکی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تسهیلات با رویکرد صادرات و حمایت از واحدهای تولیدی فعالان مجاز اقتصادی و دانش‌بنیان‌ها متمرکز است و در این راستا تسهیلاتی برای صادرکنندگان به ویژه دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته شده است.

جواد جعفری گفت: به منظور حمایت از واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان، گمرک ایران بخش‌نامه‌هایی را در خصوص تسهیل تشریفات گمرکی ارائه کرده است و ضمانت‌نامه‌های طولانی مدت و حداکثر یک ساله را به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی اعطا می‌کند.

او ادامه داد: سعی ما بر این است بدون تشریفات گمرکی، کالاها را در اختیار واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان قرار دهیم تا با ساده‌ترین راه ممکن صادرات انجام شود.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا مشهد گمرک هوایی دارد یا خیر؟ گفت: گمرک مشهد یکی از چندین گمرک تخصصی کشور است و به جز مسیر دریایی دارای مسیرهای ریلی و هوایی است.

او درباره تشریفات گمرک مشهد نیز بیان کرد: اولین مدرک مهمِ مورد نظر برای گمرک، موضوع دارا بودن کارت بازرگانی است. در واقع کالا باید در گمرک کدینگ و در سامانه گمرکی شناسایی شود، لذا در صورت نداشتن این کارت امکان جابجایی کالا وجود ندارد.

مدیرکل گمرک مشهد افزود: توصیه می‌شود تمام واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در مشهد کالاهای خود را از طریق گمرک هوایی و ریلی شهر مشهد ترخیص کنند زیرا تسهیلات بهتری نسبت به سایر گمرکات به آن‌ها ارائه می‌شود.

او درباره ارزش‌گذاری کالا خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط ایجاد شده و بحث کمبود ارز، با مشکل کم اظهاری و در واردات نیز با بیش اظهاری مواجه هستیم و اگر حساسیت گمرک افزایش یافته، به دلیل دستوراتی است که در ارزش‌گذاری کالا لحاظ شده است.

ناظر گمرکات استان خراسان رضوی ادامه داد: ارزش‌گذاری کالا راه‌های مختلفی دارد که نخست مراجعه به سامانه و شناسایی از سوی کارشناس مربوطه است. اگر کالایی مشابه در سامانه وجود داشته و پیش از این ارزش‌گذاری شده باشد، کالا طبق همان بررسی، تایید و یا رد می‌شود.

جعفری، تایید از بورس و ارزش‌گذاری از طریق بازار داخلی را یکی دیگر از راه‌های ارزش‌گذاری کالا عنوان کرد.

✅روابط‌عمومی انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی به نقل‌از دبیرخانه‌ی کمیسیون تجاری‌سازی انجمن